Безпечна поведінка в цифровому середовищі
Право дитини на безпеку та захист є базовим та поширюється на її життєдіяльність онлайн і офлайн. Разом з тим, не кожна дитина в Україні володіє достатнім рівнем знань щодо існуючих ризиків в цифровому середовищі та навичками безпечної поведінки в цифровому просторі. Діти мають право отримувати знання та підтримку у використанні цифрового середовища. Надавати таку підтримку є спільною відповідальністю батьків, педагогічних працівників, громади загалом. Залучення батьків до освітнього процесу, налагодження ефективних партнерських відносин сприяє ефективному досягненню результатів навчання, формуванню безпечного освітнього та родинного середовища для дитини.
Комунікація у віртуальному просторі має свої особливості. Так інформаційно-комунікаційні технології є важливим інструментом у житті дітей під час здобуття освіти, соціалізації, самореалізації. Водночас безконтрольне та безвідповідальне їх використання містить ризики для здоров’я, розвитку та благополуччя дітей.
Одними з розваг в соціальних мережах серед підлітків, що можуть призвести до непоправної шкоди здоров’ю та життю дитини, стали Інтернет-челенджі та «групи смерті».
Челендж (англ. Challenge) – жанр інтернет-роликів, в яких блогер виконує завдання на відеокамеру і розміщує його в мережі, а потім пропонує повторити завдання своєму знайомому або необмеженому колу користувачів. Саме слово челендж зазвичай перекладається як «виклик» у контексті словосполучення «кинути виклик».
Найбільш небезпечними останнім часом стали челенджі:
- «вогняний челендж» (Fire challenge);
- «падіння в стрибку» (Tripping jump challenge);
- «проломити-череп-челендж» (Skull-breaker challenge);
- «отруєння капсулами для прання» (Tide pods challenge);
- «суїцидальний челендж Момо»;
- «удушення/непритомність/втрата свідомості» (Choking/fainting/pass-out challenge);
- «контрольована задуха» (Вlackout challenge);
- «вибух розетки» (Outlet Challenge);
- «вистрибни з автомобіля» (Drake «In My Feelings»);
-
«я без свідомості» (Pass out prank, Shocking games) тощо.
Позитивне спілкування між родиною та закладом освіти сприяє попередженню потрапляння дітей в небезпечні ситуації, в тому числі в цифровому середовищі, та вчасному виявленню подібних ситуацій і вчасносу реагуванню. Таке спілкування позитивно впливає на всіх учасників освітнього процесу. Зокрема, залучення батьків до освітнього процесу сприяє обізнаності щодо необхідної допомоги та підтримки їхній дитині, цінності своєї участі в освітньому процесі, а також впливає на ступінь і якість участі батьків в навчанні своїх дітей вдома. Таке залучення позитивно впливає на академічну успішність, рівень мотивації дітей до навчання, поведінку, ставлення до домашніх завдань та закладу освіти в цілому. Позитивне спілкування між батьками та педагогічними працівниками необхідне для побудови партнерських взаємовідносин між закладом освіти та родиною. Таке спілкування є основою для всіх інших форм участі родини в освітньому процесі.
Посібник для батьків "Діти в інтернеті: як навчитити безпеці у віртуальному світі"
СПЕЦІАЛІЗОВАНІ ІНТЕРНЕТ-САЙТИ ДИТЯЧОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ІНТЕРНЕТ-САЙТИ БІБЛІОТЕК ТА ЕЛЕКТРОННИХ БІБЛІОТЕК
- вебсайт Державної бібліотеки України для юнацтва (м. Київ);
- вебсайт Національної бібліотеки України для дітей;
- вебсайт Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського (м. Київ);
- вебсайт “Буквоїд”;
- вебсайт Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого (м. Київ);
- вебсайт Державної наукової установи “Книжкова палата України імені Івана Федорова” (м. Київ);
- вебсайт “Бібліотеки в мережі Internet”;
- вебсайт Бібліотеки Конгресу США;
- вебсайт Національної бібліотеки Франції;
- вебсайт Британської бібліотеки.
ІНТЕРНЕТ-САЙТИ МУЗЕЇВ І КАРТИННИХ ГАЛЕРЕЙ УКРАЇНИ
- вебсайт “Музейний простір України”;
- вебсайт Національного художнього музею України;
- вебсайт Національного музею історії України у Другій світовій війні;
- вебсайт Національного музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття;
- вебсайт Одеського художнього музею;
- вебсайт Вінницького обласного краєзнавчого музею;
- вебсайт Львівського музею історії релігії;
- вебсайт Львівської національної галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького;
- вебсайт Музею Івана Гончара;
- вебсайт Музею театрального, музичного та кіномистецтва України.